Tiistai 06.09.2022

VAHVIN MM 2022

SUOMEN MAAJOUKKUEELLE MITALEITA VAHVIN MM:SSA

- ONKO PIIA SHULTE ”MAAILMAN VAHVIN MUMMO”?

Suomen Voimalajiliitto järjesti viikonloppuna seitsemännet vahvin lajien MM-kilpailut dopingvalvonnan alaisuudessa Kuopio-hallissa, Kuopiossa.

Suomalaisurheilijoilla oli vahva viikonloppu eri painoluokissa ja maajoukkeen kokonaissaldona oli 9 mitalia, joista kirkkaimpina Järvenpääläisen Viivi Heinosen mestaruus naisten -75kg sarjassa sekä Juvan Sari Paukkusen ”jo tavaksi tullut” mestaruus -65kg sarjassa. -75kg sarja oli suomalaisten dominointia, koska muut podium-urheilijat olivat Tornion Riia Nieminen (hopeaa) ja Kokkolan Mari Kauppinen (pronssia) ennen Irlannin Minnie O´Donnellia.

Naisten masters-sarjassa nähtiin todella tiukkaa taistelua myös ja siellä Piia Schulte herätti kysymyksen, että onko hän ”maailman vahvin mummo”? - Lahtelainen 48-v isoäiti on noussut nopeasti Jesse Pynnösen valmennuksesta voimailugenren tietoon Suomessa ja Kuopiossa saldona olikin MM-hopeaa naisten masters (40+) sarjassa.

Miesten puolella mestaruudet menivät Brittien saarille ja himmeämpiä mitaleita saavuttivat suomalaisten lisäksi puhtaan voiman urheilijat Irlannista ja Kanadasta.

Suomalaismitalistit edellä mainittujen lisäksi:

Ari Savolainen 2. Miehet 100kg+ (Järvenpää)

Mikko Kiviharju 3. Miehet masters (Kemi)

Tino Näkkilä 2. Miehet- 85kg (Savonlinna)

Heli Hietanen 2. Naiset -65kg ( Jokioinen).

Voimalajiliitto on järjestänyt vahvin sm ja vahvin mm-kilpailut Wada-tasoisen antidopingohjelman alla vuodesta 2015 alkaen ja liitto on Suomen Olympiakomiten jäsen.

Liiton kv-tapahtumiin urheilijat voivat ansaita paikan vahvin sm-kilpailun kautta. Vuonna 2023 sm-kilpailut järjestetään Lahdessa, osana SM-viikkoa 3.-6.8.2023.

Kuvat © Voimalajiliitto / Minna Rantanen